پنجشنبه, 2 اسفند 1397
کد خبر: 10512
زینب تبریزی از کارگردانهای جشنواره فیلم فجر در گفتگو با آوینی فیلم

مردم با تماشای فیلم مستند پشیمان نخواهند شد

آوینی فیلم: سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر میزبان آثار و کارگردانهای مختلفی است. سینماگران نسل قدیم و جدید و جوان و پیشکسوت در این جشنواره حاضر هستند. یکی از کارگردانهای نسل جدید سینما که در حوزه مستند و در جشنواره سینما حقیقت شناخته شد و با اعتماد به نفس توانست حتی در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت جایزه بگیرد، زینب تبریزی بود. کارگردان فیلم تمام چیزهایی که جایشان خالی ‌ست که جزو آثار منتخب سی و هفتمین جشنواره فجر است، به گفتگو با آوینی فیلم پرداخت.
آوینی فیلم

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر میزبان آثار و کارگردانهای مختلفی است. سینماگران نسل قدیم و جدید و جوان و پیشکسوت در این جشنواره حاضر هستند و بعضی ها اعتقاد دارند هیات انتخاب به عمد این تنوع را در انتخابهایش در نظر می گیرد. یکی از کارگردانهای نسل جدید سینما که در حوزه مستند و در جشنواره سینما حقیقت شناخته شد و با اعتماد به نفس توانست حتی در دوازدهمین جشنواره سینما حقیقت جایزه بگیرد، زینب تبریزی بود. کارگردان فیلم تمام چیزهایی که جایشان خالی ‌ست که جزو آثار منتخب سی و هفتمین جشنواره فجر است. این فیلمساز در گفتگو با آوینی فیلم گفت: در میان 5 مستندی که برای جشنواره فجر انتخاب شدند، آثاری را می بینیم که تمایل به روایتگری دارند. ما علاقه داریم که این شکل از روایتگری را برای جذب مخاطبان داشته باشیم. خوشبختانه تلاش مستندسازان باعث شد که حداقل از وضعیت قبلی بهتری شویم. آقای داروغه زاده میگفتند فیلمهای مستند مخاطب زیاد ندارند. ما میگوییم که مسئولان باید کاری کنند که مردم گرایش به فیلمهای مستند پیدا کنند. وقتی مسئولان این فیلمها را نادیده بگیرند، از مخاطبان نمیتوان انتظار زیادی داشت.

 

جشنواره فیلم فجر

این مستندساز ادامه داد: تا وقتی به فیلمهای مستند مثل فیلمهای داستانی اکران عمومی داده نشود، سینمای مستند به رشد نمیرسد. وقتی فیلمهای خوب مستند نه در تلویزیون پخش میشود و نه جایگاه درستی در جشنواره فجر دارد، دیگر نمیشود که به مخاطب عام فکر کرد. حداقل مستند من جز سیاستهای پخش تلویزیون نیست. با این شرایط چه جوری باید مخاطب عام با فیلمم آشنا بشود. در این شرایط فقط باید به مخاطب خاص و علاقمندان مستند فکر کرد.

زینب تبریزی درباره مشکلات مستندسازان گفت: ما را هنوز و بعد از این همه موفقیت ها به رسمیت نمیشناسند. ما از مخاطب عام به خاطر عدم حمایت مسئولان دور هستیم و فقط میماند مخاطبان جشنواره ای که همیشه علاقمند به مستند هستند. جشنواره فجر هم که همیشه به شکلی طراحی میکند که فیلمهای مستند کاملا دور از فیلمهای داستانی داوری و دیده شوند. با این شرایط و سانس ها که مردم نمی آیند فیلمهای مستند ببینند و ما شکل عاریه ای در جشنواره پیدا میکنیم.

وی ادامه داد: اگر مسئولان 10 سال درباره فیلمهای مستند تبلیغ کنند و این فیلمها را میان مخاطبان عام جا بیندازند حتما مردم هم تمایل پیدا میکنند که این فیلمها را ببینند اما الان مردم چون این نوع سینما را نمیشناسند، علاقه ای به دنبال کردن این فیلمهای متفاوت مستند پیدا نمیکنند. ما فقط یک جشنواره سینما حقیقت را داریم که آن هم به شکل تخصصی و برای طیف اهالی مستند است. اما چرا نباید فیلمهای مستند اکران عمومی شود و در جشنواره فجر هم در یک رقابت برابر با فیلمهای داستانی قرار بگیرد.

 

جشنواره فیلم فجر

این سینماگر در ادامه به آوینی فیلم درباره داوریهای جشنواره فیلم فجر گفت: وقتی داوران همه فیلمهای داستانی و مستند یک گروه باشد، باید حتما در این گروه داورانی باشند که به شکل تخصصی سینمای مستند را بشناسند. اولین اینکه سیمرغش جدا است و هرگز بخش مستند نمیتواند جایزه بخش اصلی سودای سیمرغ را بگیرد در حالیکه در جشنواره های مهمی مثل برلین دیدیم که حایزه اصلی را یک فیلم مستند برده است. چون واقعا دیگر آن تفکیک سینمای مستند و داستانی معنی ندارد.

زینب تبریزی درباره اکران مستند تمام چیزهایی که جایشان خالی ‌ست در جشنواره فیلم فجر گفت: من از همه مردم و اهالی رسانه میخواهم که فیلمهای ما را ببینند و چون چند سکانس هم در سینماها به ما دادند، این میتواند فرصتی باشد که مخاطبان سینما بیایند و فیلم ما را ببینند و به آنها میتوانم اطمینان بدهم که مردم با تماشای فیلم مستند پشیمان نخواهند شد. فیلمهای مستند قابلیت قصه گویی دارند و حتما مناسب حال همه مخاطبان است.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.