پنجشنبه, 2 اسفند 1397
کد خبر: 10535
گفتگوی آوینی فیلم با محمد گلریز خواننده ماندگارترین سرودهای انقلابی

جشنواره موسیقی فجر به نام انقلاب و به کام دیگران است

آوینی فیلم: مقام معظم رهبری با اشاره به اهمیت موسیقی سالم، اشاره به جریان سازی سرود کردند و این وظیفه مسئولان تصمیم گیر و فعالان حوزه موسیقی را بیشتر می کند. محمد گلزیز، صدای ماندگار تاریخ موسیقی انقلاب طی گفتگویی با آوینی فیلم، در این زمینه صحبت کرد.
آوینی فیلم

محمد گلریز، مهمترین سرودهای انقلابی را خوانده که تعدادش انقدر زیاد است که نمیشود حتی به اسمشان آورد. خواننده سرود «این بانگ آزادی» درباره فعالیتهای آن روزهایش به آوینی فیلم گفت: خاصیت انقلاب اسلامی ما این بود که همه مردم و هنرمندان با آرمانهای دینی و انسانی اش همراه بودند. بارها مردم با حضور در صحنه و انجام راهپیمایی در روز 22 بهمن نشان دادند که چقدر انقلاب برایشان مهم است. ما هم در عرصه موسیقی رسالت داشتیم که در راه انقلاب فعالیت کنیم و همراه با مردم باشیم. در آن دوران خیلی تحقیق کردیم تا به موسیقی مناسبی برای انقلاب  برسیم تا بتواند شکوفایی انقلاب را منعکس کند. به این نتیجه رسیدیم که به سمت شعارهای مردم در خیابانها برویم. ما در بین مردم به شعارهای انقلابی زیبایی رسیدیم که سرودهای معروف انقلاب هم برگرفته از خواست انقلابی مردم بود که در همه ابعاد در ملودی و صدای خواننده نشست.

محمد گلریز

 

محمد گلریز با اشاره به حضورش در بطن انقلاب اسلامی گفت: ما در جریان روزهای انقلاب بودیم و منزل ما در خیابان ایران نزدیک میدان شهدا بود که حضرت امام(ره) هم در ابتدای انقلاب به آنجا آمدند. من در متن جامعه بودم و از نزدیک ماجرا را حس می کردم. شعارهای مردم در ابتدای انقلاب کاملا کوبنده و با ریتم و ملودی بود. مثلا سرود «الله اکبر خمینی رهبر» از زبان مردم تبدیل به آهنگ شد. ملودی انقلاب از حنجره مردم ساخته شد. شعار آزادی استقلال جمهوری اسلامی دارای ریتم بود و به سرود تبدیل شد. سرودهای معروف انقلاب همه از داخل جامعه انقلابی ساخته شد. من یادم می آید سرود «خمینی ای امام» که با ورود امام شکل گرفت و حماسی بود یا سرود زیبایی که برای شهدا ساخته شد و خوانده میشد «برخیزید ای شهیدان راه خدا»، همه اینها را ما از مردم گرفتیم و تبدیل به موسیقی میکردیم.

خوانده «خجسته باد این پیروزی» درباره نقش انتخاب اشعار و موسیقی برای سرودهای انقلابی گفت: اشعار حماسی ما از فردوسی و مولانا و حافظ و سعدی و اشعار عرفانی می آمد و کاملا هنرمندانه ساخته میشد و به همین دلیل حالا بعد از گذشت 40 سال هنوز در گوش و جان مردم  مانده است. برعکس الان، ترانه های آن زمان کاملا ارزشی و پایبند به خواست مردم بود و ارتباط هنرمندان با جامعه خیلی تاثیر خوبی میگذاشت.

 

محمد گلریز

گلریز، خواننده مطرح موسیقی دفاع مقدس افزود: نقش موسیقی در بیان حرفهای انقلابی خیلی زیاد بود. بچه های موسیقی عاشقانه در مسیر آرمانهای انقلاب کار می کردند. چه بخواهیم و چه نخواهیم موسیقی یکی از اثرگذارترین تاثیر را در بین مردم دارد. صدا همیشه باقی می ماند. یک فیلم یا سریال ساخته میشود و تا یک مقطعی پخش میشود و تمام میشود اما آهنگی که در تیتراژ آن فیلم یا سریال ساخته میشود تا همیشه در ذهن مردم باقی می ماند. مثلا من آهنگی برای کمیته امداد خواندم که میگفت: «بگیر دست فتادگان را...» الان خیلی ها با دیدن من یاد آن آهنگ می افتند و این نشان میدهد که تاثیر موسیقی از هنرهای دیگر بیشتر است.

گلریز درباره جنگ نرم دشمن در فضای هنر و رسانه به آوینی فیلم گفت: دشمن چون در زمان جنگ تحمیلی نتوانست حریف ما بشود، چند سالی است که دنبال جنگ نرم رفته است و از طریق موسیقی میخواهند به ما ضربه بزنند. اشعار بیهوده و آهنگهایی که ریتم ندارد و با بدترین صدا خوانده میشود، در موسیقی های وارداتی وجود دارد. یکسری ترانه های بی سرو ته که مثل موج از خارح می آید و موسیقی را بیمار کرده است.

این خواننده پیشکسوت درباره چگونگی اجرای ترانه معروف پیروزی گفت: آهنگ «خجسته باد پیروزی» در یک آواز سنتی و ایرانی و در بیات ترک ساخته شد. آقای راغب خیلی خوب این سرود را ساختند و بنده هم اجرا کردم. یک گوشه ای در بیات ترک به نام روح الارواح وجود دارد که در اذان مرحوم موذن زاده اردبیلی هم وجود دارد. سرود پیروزی براساس همان ملودی ساخته شد و انقدر ارزشمند و زیبا بود که حماسه و اتحاد و همدلی و همزبانی را به وجود می آورد. هنوز هر کسی من را در خیابان می بیند، فوری میخواند که «این پیروزی خجسته باد این پیروزی». من را با این سرودها می شناسند. یک مساله دیگری هم که به موفقیت ما در اول انقلاب کمک کرد، همدلی همه اعضای گروه بود. ما کار جهادی در موسیقی انقلابی می کردیم و به دور از هرگونه نگاه مالی کاملا میخواستیم کاری برای انقلابمان انجام بدهیم. هر چیزی که برای خدا باشد و دور از مسائل مالی و از ته دل خوانده شود، حتما در وجود مردم تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: وقتی که انقلاب شد، از هر قشری علاقمند به این جریان بودند. وقتی بالای 98 درصد مردم به جمهوری اسلامی ایران رای دادند، نشان دهنده تنفر مردم از رژیم طاغوتی بوده است. دوران شاه خیلی به مردم ظلم شد و حق مردم را خوردند. الان شاید بعضی از جوانان آن شرایط را ندانند اما ما که در آن زمان زندگی می کردیم، می دیدیم که واقعیت چه بود و چقدر ظلم و بی عدالتی و فساد در جامعه وجود داشت. به همین خاطر با انقلاب اسلامی مردم خود را آزاده دیدند که دیگر زیر ظلم حکومت طاغوتی نیستند. به همین دلیل با جان و دل برای انقلاب خود کار می کردند.

گلریز با انتقاد از وضعیت موسیقی انقلابی در سالهای اخیر گفت: وظیفه مسئولان فرهنگی این است که در برابر جنگ نرم بایستند. رهبر معظم انقلاب چقدر نسبت به جنگ نرم تاکید کردند. ما در جلسات می بینیم که چقدر حوزه فرهنگ برای رهبری مفید است. اما مسئولان دولتی فقط دنبال بهانه هستند و وقتی از آنها درباره کم کاری سوال می کنیم، میگویند بحران است! این چه بحرانی است که باعث شده همسو با دشمنان این کشور اسلامی رفتار کنند.

 

محمد گلریز

وی با انتقاد از برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: ما در چهل سالگی انقلاب هستیم اما مسئولان موسیقی و جشنواره فجر هیچ اهمیتی به موسیقی انقلاب نمیدهند و یک جشنواره سرد و بیهوده را هر سال برگزار میکنند. ما افتخار میکنیم که در راه انقلاب اسلامی فعالیت کردیم اما آقایان به این دلیل هیچ دعوتی از ما نمیکنند. چندین سل است که یک موسیقی انقلابی در جشنواره فجر شنیده نشد. دریغ از یک نام درباره حضرت امام(ره) یا شهید بهشتی یا شهید آوینی که ارزشهای بالایی دارند. جشنواره موسیقی فجر با اصل انقلاب مخالف است. واقعا جای تاسف دارد. چند وقت پیش یک مراسم تجلیل برایم گرفتند که وزیر ارشاد هم بود و همانجا به ایشان محترمانه گفتم که جشنواره موسیقی فجر به نام انقلاب و به کام دیگران است.

وی ادامه داد: باید از جوانان انقلابی حمایت شود. کاری که جشنواره فیلم عمار انجام میدهد. ما استعدادهای خوبی داریم امادر این آشفته بازار موسیقی رها شدند. حضرت آقا چندین بار نصیحت کردند اما خودشان که نمیتوانند وارد کار اجرایی شوند. چند وقت پیش مقام معظم رهبری نامه ای به صدا و سیما نوشتند و تاکید کردند که به شهدای مدافع حرم و فرهنگ انقلاب پرداخته شود اما چه اتفاقی می افتد؟ دل آقا خون است اما ایشان که نمیتوانند خودشان وارد حوزه اجرا بشوند. من واقعا دلم میسوزد برای موسیقی ارزشمندی که میتواند تاثیرات مثبت بگذارد اما مسئولان فرهنگی همه چیز را زیر پا گذاشتند. اعتقاد دارم که این مسئولان به دلیل کم کاری شان باید در آن دنیا پاسخ بدهند. اینها به واسطه انقلاب به جایی رسیدند و بعد به ارزشها پشت کردند و در راه انقلاب هیچ کار مثبتی نکردند.

محمد گلریز در پاسخ به  اینکه کدام یک از سرودهای مهم انقلابی اش را بیشتر می پسندد، به آوینی فیلم گفت: همه کارهایم را با همه وجودم خواندم اما سرود این بانگ آزادی را که هنوز هم از رادیو پخش میشود خیلی به دلم نشست. به نظرم باید سرود ملی ایران میشد. انقدر این شعر پیام دارد و از نظر ریتم و تنظیم خوب کار شده که هنوز ماندگار است. بقیه کارهایم را هم مردم هنوز می خوانند و این برای من افتخار است.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.